Kursy I Szkolenia

CELE:

Celem szkolenia jest usystematyzowanie wiedzy objętej jego programem, odnośnie zawodu bibliotekarza. Jest to kurs dokształcający, pozwalający utrwalić zdobyty wcześniej zasób informacji, zaś osobom zainteresowanym, czy początkującym w zawodzie daje możliwość zapoznania się z podstawami tego zawodu, oraz nabycia zdolności potwierdzonych zaświadczeniem MEN.

ADRESACI:

  • studenci i absolwenci kierunków bibliotekarstwo, pedagogika, bibliotekoznawstwo i informacja naukowa,
  • osoby związane zawodowo z instytucjami bibliotecznymi,
  • osoby chcące nabyć uprawnienia, pozwalające pracować na stanowisku bibliotekarza,
  • pracownicy placówek oświatowych,
  • wszyscy zainteresowani tematyką kursu.

EFEKTY KSZTAŁCENIA:

Zdobycie niezbędnych kompetencji – stosownej wiedz, uprawnień i kwalifikacji – do pracy jako bibliotekarz w bibliotece każdego typu, w tym w bibliotece szkolnej i pedagogicznej. Uczestnicy zdobędą praktyczne umiejętności korzystania z systemów biblioteczno-informacyjnych, katalogowania, funkcjonowania, zarządzania i organizacji bibliotek różnych typów, prawa dotyczącego bibliotek, a także organizacji różnorodnych form pracy z czytelnikiem indywidualnym i zbiorowym. Uczestnicy będą mieli możliwość poznać funkcjonowanie i organizację bibliotek naukowych, oraz wybranych wydawnictw.

Pokrótce:

W zakresie wiedzy kursant:

  • Definiuje pojęcia związane z biblioteką i jej działalnością, oraz czytelnictwem i zbiorami informacji.
  • Wskazuje podstawy prawne funkcjonowania bibliotek i bibliotekarzy, także jako nauczycieli szkolnych.
  • Opisuje historię książki i bibliotek.
  • Potrafi scharakteryzować zasady organizacji i zarządzania zbiorami w bibliotece.
  • Zna specyfikę zarządzania biblioteką, w tym wykorzystanie marketingu i jego elementów w zarządzaniu.
  • Rozróżnia podstawowe gatunki współczesnej literatury polskiej i spektrum rynku wydawniczego.
  • Charakteryzuje metodykę pracy nauczyciela bibliotekarza.

W zakresie umiejętności kursant ma opanowane:

  • Korzystanie z wiedzy na temat bibliotek, zbiorów i czytelnictwa w pracy zawodowej.
  • Stosowanie przepisów prawa związanego z pracą bibliotekarza.
  • Posługuje się zasadami gromadzenia zbiorów, oraz reguł ich ewidencji, inwentaryzacji, digitalizacji, a także ochrony i konserwacji.
  • Biegle posiłkuje się zasadami zarządzania biblioteką adekwatnie do zajmowanego stanowiska .
  • Selekcja i wykorzystywanie odpowiednich środków komunikacji (także social media) w bibliotece, w tym w bibliotece szkolnej i pedagogicznej.
  • Planowanie organizacji nowoczesnej biblioteki w ramach obowiązujących ograniczeń.
  • Dobieranie, projektowanie i stosowanie metod dydaktycznych, w tym nowoczesnych, w pracy nauczyciela bibliotekarza.

W zakresie kompetencji społecznych kursant posiada wachlarz zdolności takich, jak:

  • Organizowanie zasobów koniecznych do realizacji zadań związanych z pracą w bibliotece.
  • Współpracowanie w zespole, realizując zadania związane z pracą bibliotekarza.
  • Otwieranie się na współpracę z czytelnikami, w tym z uczniami szkół.
  • Kreatywna realizacja powierzonych zadań.

PROGRAM:

  1. Biblioteka, bibliotekarstwo, bibliotekoznawstwo – podstawowe pojęcia.
  2. Organizacja pracy własnej na stanowisku
  3. Rodzaje bibliotek i ich zadania:
  4. a) organizacja,
  5. b) administracja,
  6. c) kierowanie.
  7. Podstawy prawne funkcjonowania bibliotek.
  8. Organizacja zbiorów bibliotecznych:
  9. a) zasady doboru materiałów.
  10. Zbiory biblioteczne:
  11. a) gromadzenie i uzupełnianie,
  12. b) zamówienia publiczne,
  13. c) ewidencja,
  14. d) selekcja.
  15. Przechowywanie zbiorów.
  16. Ochrona materiałów zgromadzonych w bibliotece.
  17. Opracowanie zbiorów:
  18. a) formalne
  • opis bibliograficzny książki – zasady, normy,
  • strefa opisu,
  • stopnie szczegółowości i poziomy opisu,
  • opis wydawnictw ciągłych,,
  • opis zbiorów specjalnych,
  1. b) rzeczowe
  • klasyfikowanie zbiorów,
  • Uniwersalna Klasyfikacja Dziesiętna,
  • tematowanie,
  1. Katalogi: działowy, systematyczny, przedmiotowy
  2. Katalogi komputerowe.
  3. Udostępnianie zbiorów – organizacja, zasady, formy:
  4. a) czytelnie,
  5. b) wypożyczalnie.
  6. Zbiory specjalne.
  7. Znaczenie czytelnictwa i sposoby jego rozwoju.

CZAS TRWANIA: 35h

CENA: 570zł

ZAPEWNIAMY: 

  • kompletne materiały szkoleniowe
  • dobrze wyposażone sale dydaktyczne
  • kameralne grupy

PO KURSIE UCZESTNIK OTRZYMUJE: 

  • zaświadczenie o ukończeniu kursu (MEN)
  • certyfikat w języku polskim dodatkowo 30zł
  • certyfikat w języku angielskim dodatkowo 30zł