Adresaci:
Kurs skierowany jest do osób, które chcą podjąć pracę w charakterze kierownika laboratorium. Kandydata powinny cechować uzdolnienia techniczne i manualne, dobrze rozwinięte wszystkie zmysły, podzielność uwagi, koncentracja, cierpliwość, systematyczność, dokładność.
Cele programu:
Celem głównym jest zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie nadzorowania działania laboratorium analitycznego zgodnie z wymogami firmy macierzystej oraz prawa polskiego.
Cele szczegółowe:
Nabycie kompetencji w następujących obszarach:
- organizacja pracy w laboratorium, zasady funkcjonowania,
- prawidłowe prowadzenie dokumentacji,
- nadzór nad wyposażeniem i instalacjami,
- roczna ocena pracowników laboratorium,
- współpraca z firmami zewnętrznymi.
Czas trwania i sposób organizacji:
Kurs trwa 30 godzin. Zajęcia prowadzone są w siedzibie Placówki Kształcenia Ustawicznego „College Medyczny”. Sale edukacyjne wyposażone są w nowoczesny sprzęt i pomoce dydaktyczne oraz komputery. Kadrę stanowią wykładowcy o wysokich kwalifikacjach i dużym doświadczeniu. Grupa może liczyć maksymalnie 20 osób.
Wskazówki metodyczne:
Zalecane metody kształcenia: wykład, pokaz, symulacje, ćwiczenia, metody eksponujące, dyskusja, praktyczny trening, aranżowanie sytuacji, konsultacje z ekspertem.
Sposób sprawdzania efektów i kryteria oceny
Stopień nabywania wiedzy i umiejętności oceniany jest na bieżąco poprzez formy kontroli ustnej (odpowiedzi, wypowiedzi), wytwory pracy praktycznej, test końcowy.
Treści nauczania:
- Prowadzenie analiz jakościowych, obowiązujące normy.
- Metody analityczne, oznaczenia ilościowe.
- Prowadzenie ewidencji i dokumentacji laboratoryjnej.
- Analiza statystyczna w laboratorium – warsztaty komputerowe.
- Walidacja metod badawczych.
- Ocena kompetencji technicznych personelu – czynniki wpływające na prawidłowość i wiarygodność badań.
- Bezpieczne laboratorium – BHP – pracodawcy i pracownika.
- Dobra praktyka laboratoryjna – wdrożenie, dokumentowanie, akredytacja.
- Metody sterowania jakością badań w laboratorium analitycznym.
- Zarządzanie zespołem w laboratorium.
Ewaluacja programu:
Ewaluacja opiera się na na obserwacji: zaangażowania słuchaczy na zajęciach, samodzielności i umiejętności współpracy, ilości uczestników podczas zajęć.
Przed rozpoczęciem każdej edycji szkolenia wskazane jest zapoznanie z jego uczestnikami w celu pozyskania informacji na temat oczekiwań słuchaczy, poziomu wykształcenia, aktualnego zatrudnienia, wiadomości, umiejętności i predyspozycji w celu określenia/skorygowania ilości godzin przeznaczonych na poszczególne zagadnienia i moduły. Przeprowadza się również ankietyzację słuchaczy. Wyniki służą ocenie jakości procesu dydaktycznego.
Wykaz literatury:
- Grażyna Koba „Technologia informacyjna”, Wyd. MiGra, Wrocław 2012.
- Wojciech Gernand „Diagnostyka laboratoryjna”, Wyd. MedPh…, Wrocław 2010.
- Walter G. Guder „Próbki od pacjenta do laboratorium”, Wyd. MedPh…, Wrocław 2012.
- Rajmund Michalski, Joanna Mytych „Przewodnik po akredytacji laboratoriów badawczych według normy PN-EN”, Wyd. Elamed, Katowice 2011.
- Tadeusz Listwan „Zarządzanie kadrami”, Wyd. C.H.Beck, Warszawa 2009.
- Maria Wanda Kopertyńska „Motywowanie pracowników. Teoria i praktyka”, Wyd. Placet, Warszawa 2009.
Cena kursu: 900 zł