Adresaci szkolenia:
Osoby chcące podjąć pracę jako opiekun w żłobku lub klubie dziecięcym:
- posiadające co najmniej wykształcenie średnie,
- nieposiadające kwalifikacji: pielęgniarki, położnej, opiekunki dziecięcej, nauczyciela wychowania przedszkolnego, nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej lub pedagoga opiekuńczo-wychowawczego,
- nieposiadające co najmniej dwuletniego doświadczenia w pracy z dziećmi do lat 3.
Ponadto opiekunem w żłobku lub klubie dziecięcym może być osoba, która:
- daje rękojmię należytego sprawowania opieki nad dziećmi,
- nie jest i nie była pozbawiona władzy rodzicielskiej oraz władza rodzicielska nie została jej zawieszona ani ograniczona,
- wypełnia obowiązek alimentacyjny, w przypadku gdy taki obowiązek został nałożony na podstawie tytułu wykonawczego pochodzącego lub zatwierdzonego przez sąd,
- nie została skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne.
Treści kształcenia:
- zapoznanie się ze strukturą organizacyjną żłobka i prowadzoną dokumentacją,
- poznanie warunków i specyfiki pracy w żłobku lub klubie dziecięcym,
- obserwacja, a następnie samodzielne wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych i higienicznych,
- obserwacja, a następnie prowadzenie zajęć indywidualnych i grupowych z dziećmi według wcześniej przygotowanych konspektów.
Metody pracy podczas szkolenia:
program szkolenia realizowany będzie w formie wykładów oraz przede wszystkim ćwiczeń lub warsztatów, podczas których wykorzystywane będą różnorodne metody aktywizujące uczestników, m.in. praca w kręgu, dyskusja panelowa, praca w parach, praca w małych grupach, burza mózgów, miniwykład, drzewo decyzyjne, drama, metoda projektu, metaplan, metoda 635 itp.
Nabyta wiedza i umiejętności oraz kwalifikacje uzyskane po ukończeniu szkolenia
Osoby, które ukończą szkolenie, będą posiadały wiadomości i umiejętności w zakresie:
- sprawowania pełnej opieki nad dzieckiem w warunkach opieki instytucjonalnej i domowej,
- wykonywania zabiegów higienicznych i pielęgnacyjnych,
- prowadzenia zajęć opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych uwzględniających rozwój psychomotoryczny dziecka, właściwych dla dzieci w wieku do lat 3,
- prowadzenia zajęć zabawowych z elementami edukacji uwzględniających indywidualne potrzeby dziecka,
- nawiązywania współpracy z rodzicami/opiekunami dzieci uczęszczających na zajęcia poprzez prowadzenie konsultacji, udzielanie porad i wsparcia rodzicom w zakresie pracy z dziećmi,
- budowania pozytywnych relacji z lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka,
- radzenia sobie ze stresem i rozwiązywania pojawiających się problemów w sytuacjach zawodowych.
Cel kształcenia:
Wyposażenie słuchaczy w wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu prawidłowości rozwoju i sprawowania opieki nad dzieckiem do 3 roku życia umożliwiających im realizację funkcji opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej.
Podstawami uzyskanych kompetencji będą treści z zakresu: pedagogiki wczesnodziecięcej, psychologii dziecka, opieki pielęgnacyjnej, pierwszej pomocy, prowadzenia zajęć metodycznych zapewniających właściwy dla wieku dziecka rozwój psychomotoryczny, edukacji małego dziecka, diagnozowania zaburzeń rozwojowych.
Program kursu
Psychopedagogiczne podstawy rozwoju jednostki – 20h 1. Adaptacja jako rezultat rozwoju (proces wspomagania adaptacji, teoria więzi, rola opiekuna i rodzica) 2. Przebieg rozwoju jednostki w cyklu życia (rozwój psychospołeczny E. Eriksona, rozwój psychiczny jako proces wypełniania zadań życiowych -koncepcja zadań rozwojowych Havighursta) 3. Uwarunkowania procesu rozwoju jednostki (rola środowiska oraz predyspozycji genetycznych, czynniki wsparcia i zagrożeń, krytyczne etapy rozwojowe) 4. Osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych etapach życia jednostki (nabywanie kompetencji psychospołecznych i zdolności ruchowo- zmysłowych). |
Rozwój dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa – 25h 1. Zadania rozwojowe w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym, (pomoc w ich prawidłowym osiąganiu osób dorosłych w otoczeniu dziecka) 2. Aspekty rozwoju dziecka- charakterystyka zmian w zakresie rozwoju poznawczego, psychospołecznego i motorycznego na poszczególnych etapach życia dziecka; · proces i fazy rozwojowe dzieci · psychofizyczny rozwój dziecka w okresie prenatalnym, · rozwój psychomotoryczny u dzieci do lat 3, 3. Źródła szans i zagrożeń dla rozwoju dziecka
4. Neurologiczne podstawy rozwoju dziecka (zaburzenia integracji sensomotorycznej, dyspraksja, prawidłowy 5. Mechanizmy rozwoju dziecka (wspieranie rozwoju dziecka zgodnie z najnowszą wiedzą neuropedaogiczną). |
Stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka – 120h 1. Rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka:
2. Planowanie i dokumentowanie rozwoju dziecka w codziennych sytuacjach (budowanie planu stymulacyjnego wszechstronny rozwój dziecka, metody stymulowania prawidłowego rozwoju dziecka, indywidualne metody kształtujące osobowość dziecka, techniki rytmiczne i plastyczne stymulujące rozwój dziecka, nauka czynności higienicznych, nauka posługiwania się przedmiotami codziennego użytku, nauka zabawy, sytuacje i czynności dnia codziennego sprzyjające rozwojowi dziecka, dokumentacja rozwojowa dziecka)
3. Kreowanie przedmiotowego i społecznego środowiska rozwoju dziecka: · Konwencja Praw Dziecka (prawa przysługujące dziecku oraz sposoby ochrony tych praw) · prawa dziecka wg J.Korczaka · rodzina jako podstawowa komórka życia dziecka · życie we wspólnocie (rozwój osobowości dziecka) · rola spacerów/ wycieczek w życiu małego dziecka · integracja w grupie · tworzenie więzi i pozytywnych relacji społecznych małych dzieci. 4. Opieka pielęgnacyjna i zdrowotna nad dzieckiem prawidłowo i nieprawidłowo rozwijającym się. • budowa i czynności poszczególnych układów i narządów dziecka, • choroby wieku dziecięcego, • zasady pielęgnacji dziecka zdrowego i chorego, • prawidłowe żywienie dzieci i niemowląt, • trudności wychowawcze i zaburzenia rozwoju. 5. Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka (rodzaje zabaw dzieci do lat 3, rola zabawy w życiu małego dziecka, warunki do zabawy, przykłady zabaw) · zabawy eksploracyjne · muzyczne, · rytmiczne, · plastyczne i techniczne 6. Wprowadzanie dziecka w kulturę: · budowanie systemu wartości małego człowieka (poznanie sposobów przekazywania wartości) · spacer, wycieczka jako wprowadzenie w świat kultury · rola opowiadań, literatury dziecięcej w budowaniu tożsamości · wzbudzanie ciekawości dziecka sztuką plastyczną, muzyczną. 7. Budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka: · integracja społeczna w grupie · współpraca z rodzicami (współtworzenie środowiska wychowawczego dziecka, wspieranie wychowawczej funkcji rodziny) · współpraca ze środowiskiem lokalnym dziecka |
8. Kompetencje opiekuna dziecka – 35h 1. Odpowiedzialność prawna opiekuna; · Wybrane przepisy prawa pracy, ochrony zdrowia, prawa oświatowego, · Ustawa o świadczeniach rodzinnych, · Ustawa o opiece nad dziećmi do lat 3, · Kwalifikacje opiekuna dzieci do lat 3, · Odpowiedzialność prawna opiekuna w zakresie opieki, wychowania, bezpieczeństwa, ochrony zdrowia, edukacji i przestrzegania praw dziecka. 2. Podstawy medycyny ratunkowej (udzielanie dziecku pierwszej pomocy); · Anatomia i fizjologia dziecka do lat 3, · Udzielanie dziecku pierwszej pomocy przedmedycznej. 3. Przepisy bezpieczeństwa i pracy; · Przepisy BHP i ppoż. · Obowiązki opiekunki w zakresie przestrzegania procedur: – obowiązek do nadzoru nad dziećmi przebywającymi w Żłobku oraz rzetelne realizowanie zadań związanych z powierzonym stanowiskiem, – zapewnienie opieki, wychowania i uczenia się w atmosferze bezpieczeństwa, – upowszechnianie wśród dzieci wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwej postawy wobec zdrowia, zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych. – obowiązek przestrzegania przepisów prawa ogólnego i wewnętrznego. 4. Umiejętność radzenia sobie ze stresem · Stres- źródła stresu i sytuacje stresowe, · Sytuacje trudne i konfliktowe, · Metody radzenia sobie ze stresem. 5. Emisja głosu. · Ludzki aparat mowy, · Prawidłowa emisja głosu, · Prawidłowa wymowa. |
Praktyki zawodowe * – 80h Praktyka zawodowa zrealizowana w żłobku lub klubie dziecięcym, podczas której słuchacz zapoznaje się ze strukturą i funkcjonowaniem placówki, wykorzystuje w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności. Praktyka zawodowa podzielona jest na część obserwacyjną podczas której słuchacz asystuje w opiece i wychowaniu dzieci oraz na część uczestniczącą, gdzie słuchacz samodzielnie zajmuje się pielęgnacją i wychowaniem dziecka. Podczas realizowanej praktyki zawodowej słuchacz prowadzi dokumentację z procesu wychowania |
Miejsce odbywania praktyk:
Możliwość odbycia praktyki zawodowej w Naukowych Przedszkolach Integracyjnych Mini College.
Liczba godzin: 280 h (200 godz. + 80 godz. praktyk)
Cena kursu: 1700 zł
Zapewniamy:
- materiały szkoleniowe,
- wyposażone sale,
- kameralne grupy.
Po kursie uczestnik otrzymuje:
- świadectwo kwalifikacyjne (MEN),
- certyfikat w języku polskim dodatkowo 30 zł,
- certyfikat w języku angielskim dodatkowo 30 zł.
Podstawa prawna:
Wyżej wymienione szkolenie jest organizowane na podstawie art. 48 ust.1 i 2 Ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.
Programy szkoleń zgodne są z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, wolontariusza oraz dziennego opiekuna.