Cel kształcenia:
W ramach szkolenia uczestnicy zapoznają się z klasyfikacją całościowych zaburzeń rozwojowych, poznają kryteria diagnostyczne poszczególnych jednostek oraz ich obraz kliniczny. Omawiane są cechy komunikacji osób z zespołem Aspergera oraz z autyzmem dziecięcym, a także sposoby ich różnicowania z innymi zaburzeniami komunikacji. Ponadto, uczestnicy zapoznają się z metodami alternatywnych i wspomagających sposobów porozumiewania się (ACC) i ich przydatnością w pracy z dzieckiem z całościowymi zaburzeniami rozwoju. Poruszany jest także aspekt zaburzeń integracji sensorycznej w spektrum autyzmu. Duży nacisk jest położony na terapię logopedyczną – od nawiązania relacji do treningu komunikacji włączającego dziecko w grupę.
Adresaci:
Szkolenie skierowane do logopedów, pedagogów, terapeutów, nauczycieli, studentów kierunków pedagogicznych pragnących poszerzyć swoją wiedzę z zakresu diagnozy i terapii dziecka z autyzmem.
Program kursu:
- Jednostki wchodzące w skład Całościowych Zaburzeń Rozwoju
- Sposoby diagnozowania zaburzeń ze spektrum zaburzeń autystycznych
- Charakterystyczne objawy autyzmu i zespołu Aspergera
- Szczegółowy opis zaburzeń komunikacji w autyzmie
- Cechy komunikacji osób z zespołem Aspergera
- Różnicowanie autyzmu i innych zaburzeń w aspekcie komunikacji
- Zaburzenia sensoryczne
- AAC- przegląd metod i ich przydatność w pracy z dzieckiem z Całościowymi Zaburzeniami Rozwoju
- Terapia logopedyczna dziecka z autyzmem od nawiązania relacji do treningu komunikacji włączającego dziecko w grupę: ocena rozwoju dziecka i jego komunikacji, nawiązanie kontaktu-ćwiczenia mowy werbalnej, ćwiczenia użycia prostych komunikatów zaspokajających podstawowe potrzeby, ćwiczenia rozwijające słownik dziecka, ćwiczenia kształtujące rozumienie komunikatów słownych, ćwiczenia kształtujące umiejętność budowania zdań, użycia i rozumienia poprawnych form gramatycznych, ćwiczenia poprawiające rozumienia relacji czasowych i związków przyczynowo skutkowych, ćwiczenia poprawiające kontakt wzrokowy, ćwiczenia rozumienia i użycia pozawerbalnych aspektów komunikacji, ćwiczenia służące wydłużaniu wypowiedzi dziecka, poprawiające jej spójność, ćwiczenia kształtujące umiejętności nawiązywania, podtrzymywania dialogu, ćwiczenia wykorzystywania umiejętności komunikacyjnych w grupie
- Oddziaływania logopedyczne wspomagające terapię dziecka z zespołem Aspergera
Uczestnik szkolenia po jego ukończeniu:
- dysponuje wiedzą z zakresu diagnozy i terapii dziecka z autyzmem
- posiada podstawową wiedzę i umiejętności potrzebne do kształtowania i rozwijania komunikacji dziecka z autyzmem
- w sposób świadomy wykorzystuje swoje dotychczasowe doświadczenia w pracy z dzieckiem z Całościowymi Zaburzeniami Rozwoju
- wykazuje kreatywność podczas organizowania oddziaływań terapeutycznych
- jest wrażliwy na potrzeby dziecka z zaburzeniami ze spektrum zaburzeń autystycznych
Liczba godzin: 10h szkoleniowych (1 dzień)
Cena szkolenia: 250 zł
Zapewniamy:
- materiały szkoleniowe,
- wyposażone sale,
- kameralne grupy.
Po kursie uczestnik otrzymuje:
- zaświadczenie o ukończeniu kursu (MEN)
- certyfikat w języku polskim dodatkowo 30 zł
- certyfikat w języku angielskim dodatkowo 30 zł