Adresaci szkolenia:
Szkolenie skierowane jest do wszystkich pracujących z osobami z autyzmem – nauczycieli, terapeutów, logopedów, pedagogów, psychologów, pracowników poradni psychologiczno – pedagogicznych. W szkoleniu mogą wziąć udział studenci planujący w przyszłości pracować z osobami z autyzmem.
Cel kształcenia:
Kursanci dowiadują się czym są zachowania trudne u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz jakie są ich przyczyny. Zostają zapoznani ze sposobami behawioralnej i funkcjonalnej oceny tych zachowań. Podczas szkolenia szczegółowo zostaje omówiona współczesna terapia behawioralna, m. in.: założenia, cele, funkcja wzmocnień pozytywnych i kar, uczenie się i utrwalanie pożądanych zachowań, zasady funkcjonowania w relacji terapeuta-podopieczny. Ponadto uczestnicy zostają zapoznani z modelem współpracy z rodziną dziecka w oparciu o metodę Carole Sutton. Zostają wyposażeni w niezbędnik specjalisty: jaka jest rola zespołu terapeutycznego w pracy nad zachowaniami trudnymi, spotkań klinicznych, weryfikacji własnych błędów, współpracy z rodziną. Zajęcia prowadzone są w formie wykładu interakcyjnego oraz warsztatu.
Program szkolenia:
1. Podstawy teoretyczne
a) Czym są zachowania trudne?
b) Przyczyny zachowań trudnych
c) Ocena funkcjonalna zachowań trudnych
d) Elementy oceny behawioralnej
2. Specyfika zachowań trudnych u osób z autyzmem i Zespołem Aspergera
3. Współczesna terapia behawioralna
a) założenia teoretyczne
b) cele terapii behawioralnej
c) stosowanie wzmocnień
d) stosowanie kar
e) gospodarka żetonowa i system punktowy
f) praktyka pozytywna
g) autokorekcja i hiperkorekcja
h) uczenie poprzez modelowanie i imitację
i) systematyczna uwaga i aprobata
j) utrwalanie wyuczonych zachowań
k) wprowadzanie kontraktu behawioralnego
l) koszt reakcji
m) procedura time-out
n) odbiór przywilejów
4. Model współpracy z rodziną nad zachowaniami trudnymi w oparciu o metodę Carole Sutton:
a) obserwacja trudnego zachowania
b) co poprzedza i co następuje po trudnym zachowaniu
c) co robić, gdy pojawi się trudne zachowanie u dziecka
d) nagrody i kary
e) kłopoty ze snem
f) co wywołuje zachowania trudne
g) szersze zastosowanie metody
h) jak utrwalić pozytywne zmiany w zachowaniu dziecka
5. Zachowania trudne a rodzina – różne zależności
6. Niezbędnik rodzica: co należy robić, gdy dziecko zachowuje się dobrze? co robić, gdy dziecko zachowuje się źle?
7. Niezbędnik specjalisty (rola zespołu terapeutycznego w pracy nad zachowaniami trudnymi, spotkania kliniczne, weryfikacja własnych błędów, współpraca z rodziną, itp.)
8. Warsztat
Liczba godzin: 8h
Cena kursu: 250 zł
Zapewniamy:
- materiały szkoleniowe,
- wyposażone sale,
- kameralne grupy.
Po kursie uczestnik otrzymuje:
- zaświadczenie o ukończeniu kursu (MEN)
- certyfikat w języku polskim dodatkowo 30 zł
- certyfikat w języku angielskim dodatkowo 30 zł