Adresaci:
Kurs skierowany jest do osób z wykształceniem minimum średnim, które chcą podjąć pracę zawodową w placówkach medycznych, ośrodkach zdrowia, gabinetach lekarskich, szpitalach, sanatoriach, oraz tych, którzy pragną podnieść swoje kwalifikacje zawodowe.
Wykonywanie zawodu rejestratorka/sekretarka medyczna polega na realizacji przez osobę posiadającą wymagane kwalifikacje zadań związanych ze świadczeniem usług zdrowotnych. Sekretarka medyczna organizuje pracę biurową, zajmuje się umawianiem wizyt pacjentów i ich bezpośrednią obsługą.
Kurs przygotowany jest dla osób mających zainteresowania medyczne, dokładnych oraz sumiennych, wykazujących się życzliwością i cierpliwością w stosunku do innych.
Cena kursu: 499 zł
Cele programu:
Celem głównym jest zdobycie wiedzy i umiejętności do pracy w sekretariacie medycznym.
Cele szczegółowe:
Nabycie kompetencji w następujących obszarach:
- organizacja pracy w rejestracji, zasady funkcjonowania firmy medycznej;
- prawidłowe prowadzenie rejestru dokumentów oraz kalkulacja poszczególnych usług medycznych;
- profesjonalna obsługa pacjentów;
- umiejętność uzupełniania raportów i sprawozdań;
- przepływ informacji, zasady obiegu dokumentów.
Czas trwania i sposób organizacji:
Czas trwania kursu to 30 godzin. Zajęcia prowadzone są w siedzibie Placówki Kształcenia Ustawicznego „College Medyczny”. Sale edukacyjne wyposażone są w nowoczesny sprzęt i pomoce dydaktyczne oraz komputery. Kadrę stanowią wykładowcy o wysokich kwalifikacjach i dużym doświadczeniu. Grupa może liczyć maksymalnie 20 osób.
Treści nauczania:
Funkcjonowanie sekretariatu medycznego
- Zasady planowania pracy w sekretariacie:
- instrukcja kancelaryjna (zasady obiegu informacji i dokumentacji medycznej);
- instrukcja archiwizacyjna dokumentacji medycznej i pozostałej obowiązującej w sekretariacie;
- przepisy prawne obowiązujące w zawodzie sekretarki medycznej;
- statystyka usług medycznych.
- Karta stanowiskowa (organizacja miejsca pracy, zastępstwa, podległość służbowa).
- Skuteczna komunikacja wg zasady „Uprzejmość nic nie kosztuje, a kupić można wszystko”:
- skuteczne komunikowanie się (przez telefon, kontakt bezpośredni);
- asertywność, czyli jak postępować z agresywnymi ludźmi;
- radzenie sobie w trudnych sytuacjach (trudny pacjent).
- Zapoznanie się z zasadami rejestracji pacjentów wg JGP (Jednolitej Grupy Pacjentów).
- Druki medyczne funkcjonujące w placówkach służby zdrowia:
- wydawanie zaświadczeń;
- sporządzanie odpisów dokumentacji lekarskiej.
- Statystyka medyczna: zasady rozliczania świadczeń medycznych z GUS, MZ, NFZ.
Kultura i etyka zawodu
- Wizytówki – tworzenie, wręczanie. Kto kogo wita i kto komu podaje rękę? Uścisk dłoni. Przedstawianie się w czterech krokach.
- Aparycja sekretarki medycznej/asystentki.
- dress code,
- rodzaje strojów,
- błędy rujnujące wizerunek.
- Kultura współpracy:
- pogawędki grzecznościowe,
- przechodzenie na „ty,
- prezentacja w 30 sekund.
- Ćwiczenia na wzmacnianie pewności siebie w relacjach z lekarzem, pacjentem.
- Przestrzeganie tajemnicy zawodowej oraz stosowanie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych.
Wykaz literatury:
- Marta Makara-Studzińska, Komunikacja z pacjentem, Wyd. Czelej, Lublin 2012.
- Elżbieta Ziółkowska-Rudowicz, Aleksandra Kładna, Empatia w medycynie, Wyd. Pomorski Uniwersytet Medyczny, Szczecin 2014.
- John Spencer, Profesjonalna sekretarka, Wyd. PWE, Warszawa 1999.
- Grażyna Koba,Technologia informacyjna, Wyd. MiGra, Wrocław 2002.
- Elżbieta Mitura, Organizacja pracy biurowej, Difin, Warszawa 2013.
- Leszek Kępa, Ochrona danych osobowych w praktyce, Wyd. C.H.Beck, Warszawa 2018.;
- Irena Majsterkiewicz, Schemat obiegu dokumentów w firmie, Wyd. ODDK, Gdańsk 2007.