PROGRAM
Wprowadzenie:
Działalność gospodarcza i formy jej prowadzenia.
- Nowe przepisy o działalności gospodarczej – podstawowe definicje i zagadnienia. Formy prowadzenia działalności gospodarczej.
- Formy prawne prowadzenia działalności gospodarczej.
Jak prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów.
- Podatkowa księga przychodów i rozchodów. Obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów oraz zasady jej prowadzenia.
- Dowody księgowe księgowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
- Omówienie poszczególnych kolumn podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz omówienie zasad dokonywania wpisów.
- Omówienie kolumn kosztów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
- Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów – zasady księgowania przychodów.
- Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów – zasady księgowania kosztów.
- Księgowanie wynagrodzeń w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Jak zaksięgować listę płac, rachunki do umów zlecenia i o dzieło oraz składki ZUS od wynagrodzeń.
- Księgowanie pozostałych wydatków – kolumna 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Środki trwałe i ich amortyzacja – omówienie rodzajów amortyzacji i zasad księgowania odpisów amortyzacyjnych.
- Amortyzacja środków trwałych – podstawowe informacje. Rodzaje amortyzacji, zasady naliczania odpisów amortyzacyjnych i księgowania ich w KPiR.
- Środki trwałe a wyposażenie w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
Działalność badawczo-rozwojowa przedsiębiorcy a zapisy w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
- Koszty działalności badawczo-rozwojowej w księdze przychodów i rozchodów.
Korygowanie błędnych wpisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Zamknięcie księgi przychodów i rozchodów.
- Jak korygować błędne wpisy w księdze przychodów i rozchodów.
- Zamknięcie podatkowej księgi przychodów i rozchodów – podsumowanie księgi i spis z natury.
Jak liczyć zaliczki na podatek dochodowy – omówienie zasad i przykłady.
- Jak się liczy zaliczki na podatek dochodowy w oparciu o wpisy w KPiR.
- Uproszczone zaliczki na podatek dochodowy przy opodatkowaniu na zasadach ogólnych i podatkiem liniowym.
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – zasady opodatkowania.
- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – podstawowe informacje.
- Jak się liczy podatek w przypadku ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – omówienie zasad i przykłady wyliczenia.
- Karta podatkowa jako forma opodatkowania działalności gospodarczej.
- Zmiana formy opodatkowania i prowadzenia księgowości – kiedy jest dopuszczalna i na jakich zasadach.
Podatek VAT – podstawowe informacje i zagadnienia.
- Podatek od towarów i usług (VAT) – najważniejsze informacje.
- Stawki podatku VAT i zasady jego naliczania. Rejestracja podatnika VAT.
- Ewidencje VAT i zasady ich prowadzenia.
- Split payment – mechanizm podzielonej płatności – omówienie i zasady stosowania.
- Jednolity Plik Kontrolny – podstawowe informacje i zagadnienia.
Wprowadzenie do systemu Comarch ERP Optima.
- Omówienie trybu zakładania firmy.
- Tworzenie i modyfikowanie planu kont.
- Tworzenie kartotek kontrahentów i pracowników.
- Definiowanie rejestrów zakupu i sprzedaży.
- Wprowadzanie bilansu otwarcia.
Praca w systemie na bazie dokumentów źródłowych.
- Ewidencja dokumentów prostych (m.in. PK, WZ, RW, PW).
- Ewidencja raportów kasowych i bankowych.
- Ewidencja faktur zakupu i sprzedaży.
- Ewidencja dokumentów w walucie obcej.
Tworzenie raportów księgowych.
- Rozliczanie rozrachunków.
- Sporządzanie raportów miesięcznych – wydruk z księgi głównej, zestawienie obrotów i sald.
- Sporządzanie rejestrów VAT.
Zakończenie
- Zakończenie i informacja o dokumentach ukończenia szkolenia.
Po zakończonym szkoleniu uczestnicy:
– znają aktualne przepisy dot. prowadzenia działalności gospodarczej;
– znają zasady prowadzenia księgi przychodów i rozchodów;
– wiedzą jak naliczać podatek z formie ryczałtu;
– potrafią naliczać odpisy amortyzacji środków trwałych;
– znają koszty działalności środków trwałych;
– znają najważniejsze informacje na temat podatku od towarów i usług.
Po ukończonym szkoleniu uczestnicy nabędą umiejętności w zakresie:
– zasad księgowania przychodów;
– zasad księgowania kosztów;
– księgowania wynagrodzeń i pozostałych wydatków;
– korygowania błędnych wpisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów;
– zasad liczenia zaliczki na podatek dochodowy.
Po ukończonym szkoleniu uczestnicy nabędą kompetencje w zakresie:
– obsługi programu OPTIMA;
– tworzenia raportów księgowych.
Liczba godzin: 120.
Koszt: 1800 zł.