Poszczególne zagadnienia będą omawiane teoretycznie oraz ćwiczone w formie warsztatowej z prowadzącym.
Zostaną przedstawione teoretyczne podstawy psychologii pozytywnej, koncepcje i uwarunkowania szczęśliwego życia, biologiczne podstawy dobrostanu psychicznego oraz metodologia badań prowadzonych w psychologii pozytywnej. W szczególny sposób wykłady skupią się na roli emocji pozytywnych i na siłach charakteru, zasobach, które sprawiają, że odczuwamy autentyczne szczęście i czujemy radość życia. Wykłady będą wzbogacone licznymi wynikami badań, dzięki którym psychologia pozytywna zdobyła status nauki. Omówione zostaną zastosowania psychologii pozytywnej między innymi w takich dziedzinach jak zdrowie, edukacja i organizacja. Kursanci dowiedzą się jak pozostawać w pełnym zdrowiu jak najdłużej, jak polepszyć swój stan zdrowia wykorzystując udokumentowaną i udowodnioną wiedzę psychologiczną z zakresu psychologii pozytywnej i zdrowia, a w sytuacji choroby przewlekłej, zastanowią się nad tym, jak sprawić, aby choroba nabrała sensu i nadała nowe znaczenie życiu. Słuchacze w tym dowiedzą się także, jak wprowadzić we własne życie idee pozytywnych przeformułowań, jak być bardziej optymistycznym i radosnym w życiu osobistym i zawodowym, i czy optymizmu można się nauczyć. Niezwykle ważnym tematem niniejszego bloku będą pozytywne relacje interpersonalne, zwłaszcza w bliskich związkach.
Warsztaty praktyczne mają na celu kształtowanie konkretnych umiejętności psychologicznych z zakresu stosowania interwencji psychologii pozytywnej pomocnych podczas zwalczania stresu, w utrzymaniu dobrostanu psychicznego, podniesieniu jakości życia, rozwijaniu i kształtowaniu sił charakteru, a także w podtrzymaniu zdrowia i odnosić się będzie między innymi do takich obszarów praktycznych jak edukacja, zdrowie, organizacja, praca zawodowa i rozwój osobisty.
Program kursu:
- Wprowadzenie
- omówienie historyczne aspektów związanych ze szczęściem,
- psychologia pozytywna,
- korelaty szczęścia,
- konsekwencje pozytywnego stanu emocjonalnego i długotrwałego dobrostanu;
- Chemia mózgu – czyli o endorfinach, dopaminie i oksytocynie
- Endorfiny tworzą się w ruchu: szybki spacer, gimnastyka, bieganie, taniec
- Serotonina: dwie, trzy cząstki ciemnej gorzkiej czekolady (nie mlecznej)
- Dopamina: myślenie o tym, co nas miłego spotka, oczekiwanie ale także wiele produktów spożywczych
- Programy zwiększania poczucia szczęścia oparte na badaniach naukowych
- skąd czerpać szczęście,
– Szczęście bez powodu
– Praktykowanie szczęścia
– Fundamenty — wzięcie odpowiedzialności za swoje szczęście
– Skupienie się na rozwiązaniach
– Pogodzenie się ze sobą,
– Nie wierz we wszystko, co myślisz
- szczęście a osobowość,
- dwa filary szczęścia: pozytywne emocje i sens życia (ćwiczenie: koło życia, „diagnozujące” poziom szczęścia w kilku obszarach życia uczestników oraz pozwalające zastanowić się, w jakim obszarze chcieliby podnieść ten poziom i w jaki sposób);
- Emocje pozytywne jako jeden ze składników poczucia szczęścia
- jakie są emocje pozytywne i ich funkcje,
- praca nad ich uświadamianiem, częstszym doświadczaniem (w formie ćwiczeń w małych grupkach),
- wyrażanie emocji pozytywnych (ćwiczenie w parach na przykładach z życia codziennego uczestników);
- Jak odnaleźć sens w życiu ?
Odkrywanie własnych wartości (ćwiczenie indywidualne oparte mające na celu uświadomienie sobie własnych wartości) i celów sprzyjających szczęściu (ćwiczenie na tzw. spójne cele)
Teoria oraz praktyczne zastosowanie strategii regulacji w sytuacjach, kiedy emocje panują nad nami (wykład, demonstracja różnych konsekwencji strategii regulacji emocji w formie mini-eksperymentu, ćwiczenie w podgrupach)
- Odkrywanie mocnych stron i dlaczego to ważne
- Teoria cnót Seligmana
- Samopoznanie z wykorzystaniem uproszczonej wersji skali Values in Action
- Optymizm/pesymizm i ich przełożenie na automotywację
- psychologiczne podstawy optymizmu i pesymizmu,
- style wyjaśniania,
- ćwiczenia polegające na zmianie pesymistycznego sposobu wyjaśniania porażek i sukcesów w optymistyczny
- Na koniec – podsumowanie zajęć przez prowadzącą, pozytywna informacja zwrotna (ćwiczenie w całej grupie), podsumowanie oraz ocena zajęć przez uczestników).