Czyli jak badać efektywność projektów rozwojowych i dbać, aby przynosiły wartość organizacji.
Produkt udoskonali Twoje umiejętności w zakresie planowania, przygotowania i realizacji procesu oceny efektywności szkoleń. Poznasz, jak oceniać efektywność zrealizowanych szkoleń w oparciu o modele D. Kirkpatricka i J. Philipsa. Dowiesz się, w jaki sposób dobierać narzędzia, metody i wskaźniki oraz poznasz najczęściej stosowane spośród nich. Nauczysz się, w jaki sposób analizować zebrane dane, jak liczyć wskaźnik ROI szkolenia oraz w jaki sposób prezentować otrzymane wyniki i wnioski szkolenia.
Jak sprawdzić, czy szkolenie przyniesie korzyści organizacji jeszcze przed jego rozpoczęciem? Jak zadbać o to, aby szkolenia związane były z celami biznesowymi organizacji? Jak oceniać efektywność zrealizowanych szkoleń w oparciu o modele D. Kirkpatricka i J. Philipsa? Jak wybrać metody i wskaźniki? Jak zbierać i analizować dane? Kogo zaangażować w proces oceny? Na te pytania odpowiada szkolenie.
16 godzin szkolenia skoncentrowanego na ocenie efektywności pozwala na wykorzystanie wielu interaktywnych metod, w tym na zajęcia warsztatowe poświęcone projektowaniu konkretnych narzędzi oraz analizowanie przypadków pokazujących kontekst i zasady prowadzenia ewaluacji szkoleń.
Cele szkolenia i efekty kształcenia:
- umiejętność oceny przed rozpoczęciem projektu, czy warto go realizować (ewaluacja ex ante);
- umiejętność oceny po realizacji projektu,w jakim stopniu zrealizował on założone cele (ewaluacja ex post);
- umiejętność przygotowania narzędzi do zebrania potrzebnych danych i dokonania analizy uzyskanych wyników;
- poznanie 4 grup metod stosowanych w badaniu efektywności szkoleń;
- określanie wskaźników i antywskaźników;
- umiejętność przygotowania ankiety reakcji i następczej;
- umiejętność posługiwania się arkuszami obserwacji;
- umiejętność weryfikacji testów wiedzy;
- poznanie zasad obliczania zwrotu z inwestycji (ROI);
- poznanie zasad przygotowywania raportów z badan i wykorzystywania ich w organizacji.
Program szkolenia:
Dzień 1. szkolenia
1. Wprowadzenie:
– przedstawienie się trenera i uczestników;
– przedstawienie celu i programu szkolenia;
– zasady pracy;
– oczekiwania uczestników.
2. Ocena efektywności szkoleń – definicje, cele i modele:
– ewaluacja i walidacja szkoleń;
– kryteria ewaluacji;
– cele i rodzaje ewaluacji;
– ewaluacja jako proces;
– modele oceny efektywności szkoleń.
3. Ewaluacja wstępna (ex ante):
– Matryca projektu rozwojowego.
– Drzewo problemów i drzewo celów.
– Weryfikacja badania potrzeb szkoleniowych.
– Weryfikacja celów.
– Cele szkoleniowe a cele biznesowe.
4. Metody i wskaźniki w ocenie efektywności szkoleń:
– Wskaźniki i anty-wskaźniki.
– Źródła wskaźników.
– Metody badawcze.
– Kryteria doboru metod.
– Zasada triangulacji.
– Etyka prowadzenia badań.
– Etyka analizy danych.
5. Ocena reakcji na szkolenie:
– Ankieta jako narzędzie badawcze.
– Ankieta oceny szkolenia.
Dzień 2. szkolenia
6. Testy wiedzy i umiejętności:
– Konstrukcja testów wiedzy.
– Pre- i post-testy.
– Zasady budowania pytań.
– Badanie przyrostu umiejętności.
– Obserwacja jako metoda badawcza.
7. Pomiar zmiany zachowań po szkoleniu:
– Ankieta następcza.
– Plany wdrożeniowe.
– Zasady prowadzenia obserwacji.
– Listy sprawdzające.
– Konstruowanie kwestionariusza następczego.
– Wywiady indywidualne i grupowe.
– Przygotowywanie i prowadzenie wywiadu zogniskowanego.
8. Obliczanie ROI szkolenia:
– Wskaźniki zwrotu z inwestycji.
– Metodologia obliczania zwrotu z inwestycji (roi).
– Metody wyodrębniania wyników.
– Obliczanie kosztów.
9. Analiza i raportowanie wyników badań:
– Podstawy wnioskowania statystycznego.
– Analiza danych z ankiet.
– Analiza danych z wywiadów.
– Analiza wyników testów.
– Analiza wyników obserwacji.
– Przygotowywanie raportów.
– Zasady informowania o wynikach.
10. Zakończenie:
– Podsumowanie.
– Rozdanie certyfikatów.
Informacje dodatkowe
Agenda:
Dzień 1 – godziny: 10:00 – 18:00
Dzień 2 – godziny: 09:00 – 17:00
Czas trwania szkolenia: 16 godzin (2 dni)
Cena: 500 zł