Szkolenie uczy, jak skutecznie motywować i dbać o rozwój pracowników dzięki SOOP.

Główne cele systemów okresowych ocen pracowniczych (SOOP) to właściwe i precyzyjne rozwijanie umiejętności i kwalifikacji pracowników oraz zwiększenie ich motywacji poprzez precyzyjne określenie efektywności pracy poszczególnych osób w kontekście całej firmy. Efekty takie można uzyskać dzięki właściwie przygotowanemu i przeprowadzonemu systemowi ocen okresowych oraz dzięki właściwie przeprowadzonym rozmowom przekazującym oceny, czyli rozmowom oceniającym.

Opis szkolenia:

  1. Wprowadzenie – systemy ocen pracowniczych:
    a) czemu służy ocenianie,
    b) rodzaje systemów oceniania,
    c) niebezpieczeństwa wynikające z oceniania pracowników,
    d) korzyści i cele oceniania – dla organizacji, dla ocenianych i dla przełożonych.
  2. Etapy realizacji systemu oceniania pracowników i miejsce rozmów oceniających:
    a) przygotowanie systemu oceniania,
    b) kryteria oceny dla poszczególnych stanowisk,
    c) narzędzia oceny – karty oceny, arkusze rozmowy oceniającej,
    d) pokonanie oporu pracowników, polityka informacyjna.
  3. Umiejętności oceniania :
    a) metody obserwacji jako przygotowanie się do oceny,
    b) tzw. „wydarzenia krytyczne”,
    c) dokonanie oceny na gotowej karcie,
    d) przeprowadzenie rozmów oceniających z podwładnymi,
    e) gromadzenie i opracowanie wyników – wykorzystywanie efektów oceny do realizacji zakładanych celów.
  4. Przygotowanie się do efektywnej rozmowy:
    a) plan rozmowy oceniającej w oparciu o założone cele spotkania,
    b) wykorzystywane dokumenty (karta oceny, arkusz rozmowy),
    c) oceny bieżące i wydarzenia krytyczne.
  5. Sposoby prowadzenia spotkania – rodzaje rozmowy oceniającej:
    a) ze względu na typ relacji przełożony – podwładny,
    b) zależne od sposobu zarządzania zespołem.
  6. Scenariusze rozmowy oceniającej:
    a) kolejność podejmowanych kryteriów oceny,
    b) formy przekazywania informacji zwrotnych.
  7. Otwarcie spotkania oceniającego (jak rozpocząć?):
    a) atmosfera i klimat rozmowy,
    b) plan spotkania,
    c) zdefiniowanie celu spotkania,
    d) określenie ról rozmówców i formy rozmowy.
  8. Dokumenty wykorzystywane podczas rozmowy oceniającej:
    a) karta oceny pracownika,
    b) skala ocen,
    c) arkusz rozmowy oceniającej,
    d) arkusz wniosków końcowych oceny.
  9. Zakończenie spotkania (jak zamknąć rozmowę oceniającą?):
    a) zmotywowanie pracownika,
    b) plan rozwoju podwładnego i sposoby realizacji,
    c) efekt „świeżości”.
  10. Zasady komunikacji podczas rozmowy oceniającej (jak zwiększyć jej efektywność?):
    a) jak przekazywać informacje pozytywne – pochwały,
    b) sposoby konstruktywnej krytyki,
    c) kolejność omawianych tematów w celu zmotywowania pracowników,
    d) wykorzystanie zasad komunikacji niewerbalnej.
  11. Najczęściej spotykane problemy podczas rozmowy:
    a) „negocjowanie” ocen,
    b) postawy podwładnych,
    c)  w obiektywizmie przekazywanych informacji,
    d) jak sobie radzić z powstałymi emocjami,
    e) jak odpowiadać na trudne pytania ocenianego pracownika.
  12. Błędy w ocenianiu wynikające z funkcjonowania człowieka i sposoby ich eliminowania:
    a) błąd kaskady ocen,
    b) efekt aureoli,
    c) błąd wąskiego oka,
    d) błąd krótkiej pamięci,
    e) syndrom „bo ty…”,
    f) efekt pierwszeństwa i świeżości,
    g) efekt kontrastu,
    h) błędy z powodu uprzedzeń,
    i) inne czynniki wpływające na błędne ocenianie – wynikające ze środowiska.

Informacje dodatkowe:

Agenda:

Dzień 1 – godziny: 09:00 ÷ 17:00
Dzień 2 – godziny: 09:00 ÷ 17:00

Czas trwania szkolenia: 16 godzin (2 dni) CENA: 500 zł