Szkolenie uczy, jak skutecznie motywować i dbać o rozwój pracowników dzięki SOOP.
Główne cele systemów okresowych ocen pracowniczych (SOOP) to właściwe i precyzyjne rozwijanie umiejętności i kwalifikacji pracowników oraz zwiększenie ich motywacji poprzez precyzyjne określenie efektywności pracy poszczególnych osób w kontekście całej firmy. Efekty takie można uzyskać dzięki właściwie przygotowanemu i przeprowadzonemu systemowi ocen okresowych oraz dzięki właściwie przeprowadzonym rozmowom przekazującym oceny, czyli rozmowom oceniającym.
Opis szkolenia:
- Wprowadzenie – systemy ocen pracowniczych:
a) czemu służy ocenianie,
b) rodzaje systemów oceniania,
c) niebezpieczeństwa wynikające z oceniania pracowników,
d) korzyści i cele oceniania – dla organizacji, dla ocenianych i dla przełożonych. - Etapy realizacji systemu oceniania pracowników i miejsce rozmów oceniających:
a) przygotowanie systemu oceniania,
b) kryteria oceny dla poszczególnych stanowisk,
c) narzędzia oceny – karty oceny, arkusze rozmowy oceniającej,
d) pokonanie oporu pracowników, polityka informacyjna. - Umiejętności oceniania :
a) metody obserwacji jako przygotowanie się do oceny,
b) tzw. „wydarzenia krytyczne”,
c) dokonanie oceny na gotowej karcie,
d) przeprowadzenie rozmów oceniających z podwładnymi,
e) gromadzenie i opracowanie wyników – wykorzystywanie efektów oceny do realizacji zakładanych celów. - Przygotowanie się do efektywnej rozmowy:
a) plan rozmowy oceniającej w oparciu o założone cele spotkania,
b) wykorzystywane dokumenty (karta oceny, arkusz rozmowy),
c) oceny bieżące i wydarzenia krytyczne. - Sposoby prowadzenia spotkania – rodzaje rozmowy oceniającej:
a) ze względu na typ relacji przełożony – podwładny,
b) zależne od sposobu zarządzania zespołem. - Scenariusze rozmowy oceniającej:
a) kolejność podejmowanych kryteriów oceny,
b) formy przekazywania informacji zwrotnych. - Otwarcie spotkania oceniającego (jak rozpocząć?):
a) atmosfera i klimat rozmowy,
b) plan spotkania,
c) zdefiniowanie celu spotkania,
d) określenie ról rozmówców i formy rozmowy. - Dokumenty wykorzystywane podczas rozmowy oceniającej:
a) karta oceny pracownika,
b) skala ocen,
c) arkusz rozmowy oceniającej,
d) arkusz wniosków końcowych oceny. - Zakończenie spotkania (jak zamknąć rozmowę oceniającą?):
a) zmotywowanie pracownika,
b) plan rozwoju podwładnego i sposoby realizacji,
c) efekt „świeżości”. - Zasady komunikacji podczas rozmowy oceniającej (jak zwiększyć jej efektywność?):
a) jak przekazywać informacje pozytywne – pochwały,
b) sposoby konstruktywnej krytyki,
c) kolejność omawianych tematów w celu zmotywowania pracowników,
d) wykorzystanie zasad komunikacji niewerbalnej. - Najczęściej spotykane problemy podczas rozmowy:
a) „negocjowanie” ocen,
b) postawy podwładnych,
c) w obiektywizmie przekazywanych informacji,
d) jak sobie radzić z powstałymi emocjami,
e) jak odpowiadać na trudne pytania ocenianego pracownika. - Błędy w ocenianiu wynikające z funkcjonowania człowieka i sposoby ich eliminowania:
a) błąd kaskady ocen,
b) efekt aureoli,
c) błąd wąskiego oka,
d) błąd krótkiej pamięci,
e) syndrom „bo ty…”,
f) efekt pierwszeństwa i świeżości,
g) efekt kontrastu,
h) błędy z powodu uprzedzeń,
i) inne czynniki wpływające na błędne ocenianie – wynikające ze środowiska.
Informacje dodatkowe:
Agenda:
Dzień 1 – godziny: 09:00 ÷ 17:00
Dzień 2 – godziny: 09:00 ÷ 17:00
Czas trwania szkolenia: 16 godzin (2 dni) CENA: 500 zł